درس گفتار دکتر درخشان با موضوع فلسفه کاربرد ریاضیات در اقتصاد/جلسه دهم | مدرسه اقتصاد

ترجمه

پاتوق دانشجو

جزوات

boxweb
فلسفه ریاضیات در اقتصاد + دانلود صوت

درس گفتار دکتر درخشان با موضوع فلسفه کاربرد ریاضیات در اقتصاد/جلسه دهم

Print Friendly, PDF & Email

زمان انتشار: ۱۸:۰۱ ۱۳۹۳/۰۷/۲۴

نقطه ی شروع اقتصاد ریاضی درک این حقیقت است که احیای اقتصاد ریاضی کلاسیک ضرورتا محتاج یک پارچه سازی روش های آماری است. فیشر اقتصاددان و رئیس انجمن آمریکایی پیشرفت علوم بود.

در سال گذشته دکتر مسعود درخشان برای دانشجویان مقطع دکتری در دانشگاه امام صادق مبحثی را تحت عنوان فلسفه کاربرد ریاضیات مطرح کردند.در این سلسله درس گفتار به مباحثی همچون سیاست های پشت پرده  تعمیق ریاضیات در اقتصاد،فلسفه ریاضیات در اقتصاد و … می پردازد.

آنچه در ادامه می بینیم قسمت  دهم این درس گفتار است:

ما فرضیه ای به نام« برنامه های هماهنگ تحقیقاتی » برای آغاز اقتصاد ریاضی مطرح می کنیم و اگر این فرضیه را اثبات کنیم، آثارش را امروزه نیز می توان مشاهده کرد. هیچ نهاد پژوهشی دانشگاهی در فاز اول شکل گیری اقتصاد ریاضی نبود. در سال 1917 جدای از دستاورد های علمی والراس و جوونز، در حالی که والراس از کار جوونز تقدیر کرد و تقدم او بر خودش را پذیرفت اما دیری نگذشت که حالتی غیر دوستانه با جوونز گرفت و جوونز را به کپی برداری از کار خودش محکوم کرد. « دونالد ووکر» می گوید « رفتار دوستانه ای که والراس از ابتدا با جوونز داشت به عنوان همکاری که پیشکسوت اقتصاد ریاضی بود، از بین رفت. چون والراس کار اصلی جوونز را تایید نکرد این رابطه از بین رفت و سرانجام جوونز را به کپی برداری از کارش محکوم کرد.»

نقطه ی شروع اقتصاد ریاضی درک این حقیقت است که احیای اقتصاد ریاضی کلاسیک ضرورتا محتاج یک پارچه سازی روش های آماری است. فیشر اقتصاددان و رئیس انجمن آمریکایی پیشرفت علوم بود. باولی آماردان و مدیر کمیسیون کاولز برای تحقیقات اقتصادی بود. باولی در ابتدا جزء شورای ده نفره ی انجمن اقتصاد سنجی نبود و بعدها به این انجمن ملحق شد. بخش اول اساسنامه ی این انجمن این را بیان می کند« انجمن اقتصاد سنجی یک انجمن بین المللی برای پیشبرد تئوری اقتصادی در ارتباط با آمار و ریاضیات است». این انجمن یک نشریه به چاپ رساند و ثمره ی این نشریه در معاونان انجمن ظاهر شد. زیرا معاونان این انجمن یک ریاضی دان، یک اقتصاددان و یک آماردان بودند. این فرصت مناسبی برای تبیین اهمیت آن است که به مطالب این نشریه اشاره کنیم. در این نشریه این مطالب نوشته شده است که« اقتصاد سنجی مطلقا آمار اقتصادی نیست. تئوری عمومی اقتصاد هم نیست اقتصاد سنجی مترادف با کاربرد ریاضیات در اقتصاد هم نیست. تجربه ی ما نشان می دهد که هر یک از این 3 دیدگاه یعنی آمار، تئوری اقتصادی و ریاضیات شرط لازم است اما به تنهایی شرط کافی برای درک صحیح روابط کمی در زندگی اقتصادی جدید نیستند. پیوند این ها با هم اقتصاد سنجی را بنیان می دهد». بر اساس سر مقاله ای که در این نشریه به چاپ رسید در هم آمیختگی تئوری اقتصادی کمی و مشاهدات آماری می تواند به طور اساسی سنت نظریه پردازی اقتصادی را تغییر دهد. تئوری در فرمول بندی مفاهیم مجرد کمی باید از تکنیک مشاهده تاثیر بپذیرد. مطالعات آماری ای که  نو به نو می شوند باید به طور پیوسته یک عامل تهدید کننده برای اندیشه های یک نظریه پرداز باشد و آرامش خیالش را مرتبا به هم بزند و مانع شود که آن نظریه پرداز تکیه کند به مجموعه ای از فروض که دو ویژگی دارند، از گذشتگان به ارث رسیده اند و مستهلک شده اند.

دانلود صوت جلسه دهم

مطالب مرتبط:

معرفی درس گفتار دکتر درخشان

جلسه اول جلسه دوم جلسه سوم جلسه چهارم جلسه پنجم جلسه ششم جلسه هفتم  جلسه هشتم جلسه نهم

 

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

مطالب مرتبط

آخرین مطالب