تجربه ای از آموزش اقتصاد کلان در ایران | مدرسه اقتصاد

ترجمه

پاتوق دانشجو

جزوات

boxweb
دکتر عباس شاکری

تجربه ای از آموزش اقتصاد کلان در ایران

Print Friendly, PDF & Email

زمان انتشار: ۱۲:۱۷ ۱۳۹۳/۰۱/۳۱

در این مقاله دکتر شاکری درصدد هست که با ارائه تجربه آموزش اقتصاد کلان در بعضی دانشگاه های کشور نحوه ی بومی کردن این دانش یا حداقل مرحل اولیه آن را به عنوان مصادیق اولیه تولید دانش کلان مورد بررسی قرار بدهد.

ابتدا شرایط تاریخی، اجتماعی و اقتصادی پیدایش اقتصاد کلان و علت تأخیر آن از اقتصاد، خرد را بررسی می کنیم. سپس، انقلاب کینزی و تدوین چارچوب های توابع کلان را به بحث می گذاریم. پس از آن، الگوی ساده ی کینزی را با فروض و شرایط آن معرفی کرده و خاطرنشان می کنیم که این الگو مختص دهه ی 1930 در ظرایط وجود ظرفیت های بیکار فراوان است. پس از آن، الگوی هیکس ـ هانسون و شرایط و فروض مربوط به آن را بررسی می کنیم. سپس، به دوره ی روج تحلیل های عدم تعادل کلان اشاره می کنیم. پس از آن، به دیدگاه های فریدمن در شرایط اواخر دهه 1960 و دهه 1970 می پردازیم و شرایط و فروض نظریه پردازی وی را مورد تأکید قرار می دهیم.سپس، نظریه انتظارات عقلایی و شرایط و فروض مربوط به آن را مورد بحث قرار می دهیم و به دنبال آن، فروض محوری نظریه نیوکلاسیک ها و نیوکینزی ها را مطرح می کنیم. از رهگذر این بررسی ایده ا، مکاتب و الگوهای متفاوت با فروض و شرایط متفاوت آموزش داده می شود. این روش، موجب می شود مجموعه ای از روابط علی و معلولی مربوط به شرایط متفاوت در دوره های تدریس کلان مورد بحث قرار می گیرد. به طوری که دانشجویان با درک صحیح آنها به قدرت تحلیل و استنباط دست یابند و قادر باشند در مورد اقتصاد ایران و یا هر محیطی با شرایط متفاوت حکم و روابط مناسب حدس بزنند ویا در دوره های تکمیلی به انشای روابط و احکام مناسب با شرایط و فروض کشور بپردازند و در حقیقت، این اولین گام در جهت تولید دانش و بومی کردن شاخه مهم دانش اقتصاد یعنی اقتصاد کلان است. در قسمت ب به موضوعات کلان و ترتیب ارائه آن ها اشاره می شود.

لازم به ذکر است این مقاله توسط دکتر عباس شاکری عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در دومین همایش آموزش و پژوهش اقتصاد در ایران ارائه شده است.

دانلود متن کامل مقاله

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

مطالب مرتبط

آخرین مطالب