آسیب شناسی آموزش اقتصاد در ایران و دلالت هایی برای آموزش اقتصاد اسلامی | مدرسه اقتصاد

ترجمه

پاتوق دانشجو

جزوات

boxweb
گروه اقتصاد جبهه فکری انقلاب برگزار کرد:گذری علمی در متن اقتصاد

آسیب شناسی آموزش اقتصاد در ایران و دلالت هایی برای آموزش اقتصاد اسلامی

سایت مدرسه اقتصاد

Print Friendly, PDF & Email

زمان انتشار: ۱۰:۴۰ ۱۳۹۲/۱۲/۱۲

به گزارش سایت مدرسه اقتصاد،گروه اقتصاد جبهه فکری انقلاب، اشراق، قصد دارد در سلسله نشست هایی تحت عنوان «گذری بر متن علمی اقتصاد»به آسیب شناسی های متون آموزش اقتصاد در ایران بپردازد.

اقتصاد چالش اصلي امروز جمهوري اسلامي ايران است و ضعف در بدنه آموزشي كشور بي شك يكي از علل ضعف در حوزه اقتصاد مي باشد. اين ضعف در حوزه هايي مثل اقتصاد اسلامي كه اتفاقا ضرورت آنها امروز بيشتر لمس مي شود، شديدتر است. بنابراين بحث پيرامون آسيب شناسي آموزش اقتصاد در دانشگاه هاي ايران با عطف نظر به ضرورت آموزش صحيح در حوزه اقتصاد اسلامي مي تواند مفيد و راهگشا باشد.

به گزارش سایت مدرسه اقتصاد،گروه اقتصاد جبهه فکری انقلاب، اشراق، در نشست ای تحت عنوان «گذری بر متن علمی اقتصاد»به آسیب شناسی های متون آموزش اقتصاد در ایران پرداخت.

در این نشست از دکتر حمید پاداش، مدرس و پژوهشگر  اقتصاد و فلسفه علم در دانشگاه تهران دعوت به عمل آمده بود.این نشست در تاریخ 14 اسفند،ساعت 16:30 در سالن جلسات موسسه اشراق برگزار شد.

متنی که در ادامه آورده ایم خلاصه ایست از آنچه دکتر پاداش در این جلسه مطرح نمودند:

گروه اقتصاد مؤسسه اشراق در طی نشستی با موضوع آسيب شناسي آموزش علم اقتصاد در ايران، طرح مسئله نموده و در صدد پاسخ به آن ها برآمدند. این نشست با حضور استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران، آقای دکتر حمید پاداش برگزار شد و در مدت زمان جلسه، مسأله آموزش علم اقتصاد در ايران در سه سطح مورد بحث قرار گرفت، که به شرح زیر است:

1_ تأثيرپذيري آموزش علم اقتصاد از وضعيت كلان آموزش عالي در كشور

2_ تأثيرپذيري آموزش علم اقتصاد از جايگاه علوم انساني در كشور

3_ مسأله آموزش علم اقتصاد به طور خاص

طبق بررسی، آموزش علم اقتصاد در ايران با چند سؤال كليدي مواجه است:

1_ اولين سؤال اين است تا چه ميزان وضعيت آموزش اقتصاد در ايران بحراني است؟ مهم­ترين مسأله يا مسأيل آموزش علم اقتصاد چيست؟ طرح مسأله آموزش علم اقتصاد در ايران از طريق سه رهيافت قابل پيگيري است؛ رهيافت معرفتي(عدم انطباق دانسته­هاي اقتصادي با واقعيات اقتصادي)؛ رهيافت متديك(تقليل آموزش اقتصاد متعارف به فرماليسم و كمّي سازي؛ جايگاه اقتصادهاي دگرانديش)؛ رهيافت انتولوژيك(امكان علم انساني-اسلامي؛ امكان علم اقتصاد بومي)

2_ سؤال دوم اين است كه دلايل وجود وضعيت بحراني آموزش علم اقتصاد در ايران چيست؟ تشريح اين سؤال مستلزم واكاوي علل فلسفي(فلسفه علوم انساني در كشور)، علل روش شناختي(آشفتگي روشي) و علل تكنيكي(سيستم آموزشي دانشگاهها و دانشكده­هاي اقتصاد) است.

3_ سؤال سوم دلالت دارد بر اينكه اگر فلسفه و روش آموزش علم اقتصاد در ايران به همين منوال تداوم پيدا بكند، چه پيامدهايي براي آينده علم اقتصاد در ايران قابل تصور است؟ به دلايل مختلف، استدلال مي­شود كه وضعيت آموزش علم اقتصاد در ايران، اگر به روش كنوني تداوم يابد به نوعي بحران دانش در آينده اقتصاد ايران منجر مي­شود. ويژگيهاي اين بحران در آموزش ناقص اقتصاد متعارف، عدم دستيابي به مرزهاي دانش اقتصاد، سردرگمي تئوريكي و روشي(مسأله علوم انساني- اسلامي، مسأله اقتصاد اسلامي)، عدم توجه به رويكردهاي دگرانديش، اصرار بر بت­هاي ذهني گذشته، و عدم توجه به مطالعات بين رشته­اي مي­باشد.

4_ سؤال چهارم اين است كه، آيا هنوز مي­توان از راهكار سخن گفت؟ پاسخ به اين سؤال نيازمند اولاً، بازنگري در فلسفه علم اقتصاد ايران(مشخص كردن جايگاه انتولوژي علمي و متدولوژي در تئوري پردازي؛ فلسفه اقتصاد اسلامي؛ الگوي اسلامي- ايراني پيشرفت) و ثانياً، معرفي روش­هاي آموزشي جديد(روش­هاي غيرفرماليستي، تجربي، رفتاري، و غيره ) است.

فایل صوتی این نشست را می توانید از لینک زیر دانلود نمایید 

دانلود فایل صوتی نشست با حضور دکتر پاداش

۲ دیدگاه