مقایسه محتوای آموزش علم اقتصاد در ایران با سایر کشورها(با تأکید بر سه کشو کانادا، امریکا و انگلستان) | مدرسه اقتصاد

ترجمه

پاتوق دانشجو

جزوات

boxweb
علی حسن زاده/دومین همایش آموزش و پژوهش اقتصاد در ایران

مقایسه محتوای آموزش علم اقتصاد در ایران با سایر کشورها(با تأکید بر سه کشو کانادا، امریکا و انگلستان)

سایت مدرسه اقتصاد

Print Friendly, PDF & Email

زمان انتشار: ۱۲:۰۸ ۱۳۹۲/۱۱/۱

آنچه در طول این سال ها از سوی دانشجویان فراگرفته می شود، مهمترین چیزی است که صرف هزینه آموزش را چه به صورت خصوصی و چه به دولتی معنی دار می سازد.

امروزه رشته اقتصاد به عنوان یکی از رشته های علمی در سیزده دانشگاه کشور تدریس می شود. این رشته تحصیلی در قالب سه شاخه اقتصاد نظری، اقتصاد بازرگانی و اقتصاد کشاورزی در مقطع لیسانس دانشجو می پذیرد. تعداد دانشکده هایی که در مقاطع تحصیلی بالاتر فوق لیسانس و دکتری دانشجو پذیرش می کنند به سیزده می رسد.

سیستم تدریس علم اقتصاد در ایران مبتنی بر سیستم تدریس در کشوری مانند امریکا است.دانشجویان این رشته در مقطع لیسانس 137 واحد درسی که 78 واحد آن را دروس اصلی (مشتمل بر اقتصاد خرد و کلان) است، می گذرانند.

در مقطع فوق لیسانس، با گذراندن حدود 30 واحد که البته با توجه به نوع گرایش تحصیلی گاهی متفاوت نیز  خواهد بود (مانند گروه اقتصاد انرژی) و نیز ارائه پایان نامه تحصیلی فارغ التحصیل می شوند. در مقطع دکتری، با گذراندن 30 واحد درس در دو سال و نیم و دو سال کار تحقیقی رساله و دفاع از آن موفق به اخذ درجه دکتری خواهند شد.

به این ترتیب، یک دانشجوی رشته اقتصاد چنانچه کلیه مقاطع تحصیلی را با موفقیت بدون وقفه پشت سر نهاد. قریب به 11 سال باید دقت و هزینه صرف کند تا بتواند به عنوان یک فرد متخصص در این رشته تحصیلی با مدرک مذکور فعالیت نماید.

بدیهی است که آنچه در طول این سال ها از سوی دانشجویان فراگرفته می شود، مهمترین چیزی است که صرف هزینه آموزش را چه به صورت خصوصی و چه به دولتی معنی دار می سازد. و از همین جاست که آنچه به عنوان مطالب درسی در طول سال های مذکور به دانشجویان تدریس می شود و نیز نحوه آموزش این مطالب، به جهت اثرگذاری بر کارایی دانش آموختگان، اهمیت می یابد.

در واقع پرداختن به یکی از دلایل تفاوت در کارایی نیروی انسانی (سرمایه انسانی) یعنی تفاوت در آموزش نیروی انسانی، محور اصلی مطالب طرح شده در این مقاله را تشکیل می دهد.

به این  جهت ابتدا، نگاهی به وضعیت آموزش اقتصاد در ایران خواهیم داشت. سپس، وضعیت آموزش (با تأکید بر محتوای آموزش) علم اقتصاد در سه کشور توسعه یافته امریکا، کانادا و انگلستان مورد مطالعه کلی قرار خواهد گرفت و در نهایت، مقایسه ای بین دووضعیت مذکور انجام خواهد شد.

این مقاله توسط دکتر علی حسن زاده و بیتا شایگانی تالیف شده است و در دومین همایش آموزش و پژوهش اقتصاد در ایران ارائه شده است.

دانلود متن کامل مقاله

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

مطالب مرتبط

آخرین مطالب