افزایش یارانه دهک‌های پایین و حذف پردرآمدها | مدرسه اقتصاد

ترجمه

پاتوق دانشجو

جزوات

boxweb
طرح دولت برای فاز دوم هدفمندی یارانه ها

افزایش یارانه دهک‌های پایین و حذف پردرآمدها

Print Friendly, PDF & Email

زمان انتشار: ۲۱:۲۸ ۱۳۹۲/۰۶/۹

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور با اشاره به احتمال حذف دو دهک بالا از دریافت یارانه نقدی و افزایش یارانه دهک‌های پایین درآمدی جامعه از انتقال سازمان هدفمندی یارانه‌ها به مجموعه سازمان مدیریت پس از احیای آن خبر داد. به گزارش فارس، محمدباقر نوبخت دیشب با حضور در برنامه تلویزیون پایش با ارائه […]

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور با اشاره به احتمال حذف دو دهک بالا از دریافت یارانه نقدی و افزایش یارانه دهک‌های پایین درآمدی جامعه از انتقال سازمان هدفمندی یارانه‌ها به مجموعه سازمان مدیریت پس از احیای آن خبر داد.

به گزارش فارس، محمدباقر نوبخت دیشب با حضور در برنامه تلویزیون پایش با ارائه گزارشی از روند پیشرفت برنامه‌های 100 روزه دولت اظهار داشت: در اصلاح بودجه 92 برای ممانعت از ایجاد فشار اقتصادی بیشتر بر مردم از هزینه‌ها کاسته نشده و در فکر ایجاد منابع جدید و مطمئن برای جبران آن بخش از درآمدهای غیر قابل تحقق مستتر در بودجه هستیم.

گزیده سخنان نوبخت به این شرح است:

  • ما تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا مردم بهبود در زندگی را با افزایش قدرت خرید و کاهش فاصله دهک‌های درآمدی را احساس کنند.
  • در صورت احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، سازمان هدفمندی‌ یارانه‌ها به این حوزه اضافه خواهد شد که بار سنگینی را بر دوش این سازمان قرار می‌دهد اما من مطمئن هستم که در صورت به کارگیری نیروهای کارشناسی مسئله‌ای دراین مورد ایجاد نمی‌شود.
  • نرخ رشد اقتصادی سال 91 را منفی 5.4 درصد و بر طبق آمار بانک مرکزی تورم را 44 درصد است. این نشان دهنده وجود رکود در کشور است که باید برای خروج از آن هزینه و مخارج دولت افزایش یابد.

اصلاح بودجه 92 گام  اول برای بهبود وضعیت رفاهی مردم

  • بودجه به مثابه برنامه‌ای یک ساله است که صرف داشتن برنامه و منابع تضمینی برای تحقق آن وجود نداشته و باید شرایط اجرای آن فراهم شود از این رو نخستین گام برای تاثیر مثبت در رفاه مردم اصلاح راهنمای عمل یعنی بودجه 92 است.
  • ما به حد کافی بیکار داریم و با وجود حداقل سه میلیون بیکار در کشور این راهکار به درد ایران نمی‌خورد و آن را تشدید می‌کند در حالی که ما به دنبال افزایش اشتغال هستیم نباید برای برقراری تعادل در بودجه بخشی از کارکنان دولت را اخراج و بیکار کرد.
  • میزان نقدینگی بخش خصوصی را 450 هزار میلیارد تومان است. تلاش می‌شود این حجم نقدینگی به برنامه‌های هدفمند و افزایش سرمایه در گردش واحدهای تولیدی منجر شود.
  • با استفاده از توان کارشناسی مجموعه سازمان مدیریت و برنامه ریزی، ضمن زمینه سازی برای پرداخت فاز دوم هدفمندی یارانه ها در سال آینده، به احتمال زیاد به دو دهک بالا یارانه پرداخت نخواهد شد اما یارانه دهک‌های پایین افزایش خواهد یافت.
  • با سرمایه‌گذاری در واحدهای تولیدی به دهک‌های قطع شده، یارانه غیرمستقیم پرداخت خواهد شد و با سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌‌ها و طرح‌های صنعتی، رکود اقتصادی احیا و طرح های علمی و صنعتی به اجرا در می آید.

بار مالی 11 هزار میلیارد تومانی، دلیل توقف مهرآفرین

  • توقف طرح مهرآفرین که در روزهای پایانی دولت دهم با هدف گزینش تعداد زیادی از افراد در سیستم و دستگاه دولتی در قالب استخدام انجام شد، به این دلیل بود که این طرح بار مالی حدود 11 هزار میلیارد تومانی برای دولت داشت که در شرایط کنونی منابع دولت برای تأمین این اعتبارات، ناکافی است.
  • دولت فعلاً این طرح ر ا متوقف کرده تا بازبینی و بررسی‌های لازم را انجام دهد و به هر حال اگر تعداد کارکنان دولت کمتر بشود، می‌توانیم درآمد بیشتری را برای کارمندان اختصاص بدهیم.
  • هزینه‌های سنگین مهر‌آفرین در حالی پیش روی ما قرار دارد که منابع کافی برای این هزینه در بودجه وجود نداشته و از سوی دیگر بخش قابل توجهی از درآمدها صرف پرداخت حقوق و دستمزد می‌شود.این درحالی است که حداقل 3000 طرح عمرانی نیمه تمام در کشور وجود دارد اما زبان فریاد زدن برای تکمیل در آن‌ها نیست.
  • قطعا در 13 آذر ماه بودجه سال آینده به مجلس تقدیم خواهد شد نه این که به اسفند موکول شود چرا که تاخیر در این مورد بی توجهی به قانون بوده و آثار منفی آن به اقتصاد تحمیل می‌شود.

احیای سازمان مدیریت، به صورت قوه مستقل

  • با ترکیب و تلفیق دو معاونت برنامه‌ریزی و معاونت توسعه این سازمان به طور کارآمد و به روز تشکیل و تحت عنوان قوه‌ای مستقل عمل خواهد کرد و سازمان مدیریت قبلی یک ظرفیت همراه با کاستی بود که در آن زمان نیز بر اصلاح آن تاکید می‌شد نه انحلال.
  • انتصاب ولی‌الله سیف، به عنوان رییس کل بانک مرکزی: با توجه به این‌که این انتخاب نیز از اختیارات رییس جمهور بود، وی از وزیر اقتصاد و بنده خواستند که در مورد رییس کل بانک مرکزی به توافق برسیم تا تیم هماهنگی در دولت تشکیل شود و تأکید کردند که این انتخاب به گونه‌ای باشد که با ایجاد هماهنگی بین این سه رکن مردم دیگر شاهد دعوا و اختلاف نظر بین شما نباشند.

با تعهداتی مواجه هستیم که در آخر دولت دهم ایجاد شد

  •  پرداخت عیدانه‌ دولت دهم در نوروز 92 را از دیگر هزینه‌های تحمیلی بر دولت کنونی است. در حالی که دولت توانست با فروش سکه منابعی را به دست آورد و در بین مردم توزیع کند اکنون ما به طلا بدهکار هستیم پس باید گفت دولت یازدهم با تعهداتی مواجه است که شاید نیازی به ایجاد آن‌ها در اواخر دولت قبل نبود.
  • ما قطعا به تعهداتی که دولت قبل نسبت به ایجاد زیرساخت و پروژه در استان ها ایجاد کرده، عمل خواهیم کرد. چرا که این پروژه‌ها نیز به دیگر ارث‌های باقیمانده برای ما اضافه می‌شود و باید سریع‌تر در مورد آن‌ها اقدام کرد.
  • با گذر زمان و رشد تورم هزینه اتمام پروژه‌ها و طرح‌های عمرانی سنگین‌تر خواهد شد از این رو در اصلاح بودجه اولویت تخصیص منابع به پروژه‌هایی است که می توان در سال جاری مورد بهره برداری قرار گرفته و خدمتی را به مردم ارائه کند.

افزایش قدرت خرید به معنای بالارفتن حقوق نیست

  • افزایش قدرت خرید مردم در برنامه‌های دولت را به معنای افزایش حقوق نیست. ممکن است حقوق افزایش یابد اما از سوی دیگر تورم چند برابر رشد کند با این وجود باید ضمن تلاش برای مهار تورم حقوق‌ها نیز افزایش یابد. هر چند که شاید در گام‌های نخست توانایی جبران فاصله بین حقوق و نرخ تورم برای دولت وجود نداشته باشد از این رو تلاش بر این است تا در بودجه 93 حقوق‌ها متناسب با شرایط موجود افزایش یافته و اجرای برنامه‌هایی برای رشد تولید تورم کنترل و کاهش یابد

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

مطالب مرتبط

آخرین مطالب