نگاهی بر مشکل صورت‌گرایی در اقتصاد | مدرسه اقتصاد

ترجمه

پاتوق دانشجو

جزوات

boxweb
جفری ام. هاجسون

نگاهی بر مشکل صورت‌گرایی در اقتصاد

سایت ترجمان

Print Friendly, PDF & Email

زمان انتشار: ۱۷:۲۳ ۱۳۹۲/۰۶/۱۵

دانش اقتصاد مدرن بیمار است. اقتصاد به طور روزافزون به بازی روشنفکرانۀ عبثی تبدیل شده که فقط برای خودش اجرا می‌شود و نه به خاطر پیامدهای تجربی‌اش درجهت فهم دنیای اقتصاد.

این مقاله توسط  جفری ام. هاجسون نوشته شده است و توسط مریم اشجع و علی سلیمیان  ترجمه و ویراستاری شده است

تونی لاوسون در کتابش با نام تغییرجهت علم اقتصاد این گفتۀ کاملاً به‌جای مارک بلاگ را نقل قول کرده است:

دانش اقتصاد مدرن بیمار است. اقتصاد به طور روزافزون به بازی روشنفکرانۀ عبثی تبدیل شده که فقط برای خودش اجرا می‌شود و نه به خاطر پیامدهای تجربی‌اش درجهت فهم دنیای اقتصاد. اقتصاددانان این موضوع را به نوعی ریاضیات اجتماعی تبدیل کرده­اند که در آن دقت تحلیلی همه چیز است و  ارتباط تجربی هیچ اهمیتی در آن ندارد.

به نظرم لاوسون، بلاگ و من در این موضوع با هم توافق داریم: پیروزی تکنیک بر محتوا و ماده یک مشکل مزمن در دانش اقتصاد مدرن است. گرچه پیروزی صورت‌گرایی را می­توان به سال­های دهۀ ۱۹۵۰ نسبت داد، اما در دهۀ ۱۹۸۰ این مشکل بسیار جدی­تر شده بود. زیرا ریاضیات برنامه درسی دانشگاه­ها و مدارس عالی پیشرو را فراگرفته است و دانشجویان اقتصاد نه به تحلیل دنیای واقعی اقتصاد و نهادها تشویق می­شوند و نه امکانات لازم برای این کار در اختیارشان قرار می­گیرد. آرجو کلامر و دیوید کولاندر  گزارشی ارائه دادند که نشان ­داد تنها ۳ درصد از فارغ­التحصیلان اقتصاد در بهترین دانشکده‌های اقتصادی ایالات متحده «نسبت به اقتصاد آگاهی واقعی دارند»، چیزی که برای موفقیت حرفه­ای «بسیار حائز اهمیت است»؛ در حالی که ۶۵ درصد بر این باور بودند که «داشتن ذکاوت در حل مسأله» آن چیزی است که حائز اهمیت است و ۵۷ درصد بر این باور بودند که «برتری در ریاضایت» بسیار حائز اهمیت است.

در سال ۱۹۸۸ انجمن اقتصاد امریکا کمیسیونی برای بررسی آموزش عالی اقتصاد در امریکا تشکیل داد. این کمیسیون در اعلامیه‌ای شدیداللحن، نگرانی خود را مبنی بر این که «برنامه­های آموزشی منجر به داشتن نسلی خواهد شد کهدانشمندان احمق بسیاری دارد، دانشمندانی که از نظر تکنیک مهارت دارند اما در مورد مسایل واقعی اقتصاد هیچ اطلاعی ندارند» اعلام کرد. آلن بلیندر یکی از اعضای این کمیسیون می­­گوید:

هم دانشجویان و هم استادان، اقتصاد را غرق در تکنیک می­یابند نه محتوا … . آزمون‌های نظریه‌­های خرد و کلان بسیاری که کمیسیون مورد مطالعه قرار داد … به جای دانش محتوایی اقتصاد، توانایی حل معمای ریاضی را آزمودند … . تنها ۱۴ درصد از دانشجویان اعلام کردند که واحدهای درسی اصلی­شان بر «پیاده کردن نظریه‌­های اقتصادی بر مسایل دنیای واقعی» تأکید و تمرکز دارند.

آژیر هشدار جایگزین شدن تکنیک به جای محتوا در اقتصاد، سال­هاست که به صدا درآمده است. با این حال، اگرچه اقتصاد جریان غالب در سالهای ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۰ به پیشرفت­های نظری مهمی از جمله افزایش انطباق با موضوعات نهادی و تکاملی، دست یافت، ولی موقعیت صورت‌گرایی­ اصلاً بهتر نشده است.

لینک دانلود کامل مقاله

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

مطالب مرتبط

آخرین مطالب